Backspin articles

The Economist Gets its “Settlers” Wrong

A recent article in The Economist reports on the breakdown of peace talks and refers to the murder of Baruch Mizrahi, who was killed by a Palestinian terrorist while driving to a family Passover Seder: The next day a Palestinian gunman fired on cars on a nearby road restricted to settlers, killing one of them.


Palestinian Marathon: Media Runs the Errors

A number of media outlets have covered the Israeli refusal to allow a Gaza marathon runner to cross into the West Bank in order to take part in a Bethlehem marathon. Cue another opportunity for the media to present Israel as the neighborhood bully whose only interest is to deliberately make the lives of Palestinians


AFP’s Settlement Error

Take a look at the opening paragraph of an AFP story on the breakdown of peace talks: US Secretary of State John Kerry has blamed approval of Jewish settlements in East JerusalemĀ for derailing peace talks with Palestinians, a charge that pricked Israeli officials and sent aides into damage control. Even if we were to accept


The Times and “Occupied Arab Land”

Writing on the breakdown of Israeli-Palestinian peace talks, The TimesĀ (subscription-only) includes the following paragraph in its report: The reference to “occupied Arab land” is inaccurate and prejudicial, implying that there is no Jewish historical or legal claim to those areas. While the correct terminology would be “disputed territories,” Catherine Philp’s description goes beyond other common


Guardian Corrects the Error

The Guardian’s latest report on the breakdown of the Israeli-Palestinian peace process contained the following paragraph: HonestReporting sent an email to The Guardian’s Jerusalem correspondent Peter Beaumont and to the readers’ editor pointing out that, contrary to the above claim, the fourth prisoner release was not directly linked to Israeli calls for the PA to