The 2013 Dishonest Reporting Awards

DRAnew

DRA-silhouette-25x253 Poison Pen: German Cartoonists

This is a three-way tie between several German papers and their cartoonists. In chronological order:

In July, the widely read daily, Süddeutsche Zeitung, chose this illustration to accompany a review of a Peter Beinart book. Next to the review, the image suggested that Israel was a voracious modern-day monster.

Moloch

The caption read:

Germany is serving. For decades now, Israel has been given weapons, and partly free of charge. Israel’s enemies think it is a ravenous Moloch. Peter Beinart deplores this situation.

The artist, Ernst Kahl, had prepared this picture as an illustration for a culinary magazine and was shocked to discover Süddeutsche Zeitung used it in a political context. A red-faced Süddeutsche Zeitung apologized; later in the year, a German Press Council ruling agreed that the image’s use reproduced anti-Semitic stereotypes.

In August, a Stuttgarter Zeitung cartoon depicted Benjamin Netanyahu using settlements to poison a peace dove. The caption refers to a song “Poisoning Pigeons in the Park,” by Georg Kreisler, an Austrian-American musician and Holocaust survivor who died in 2011. (The song has no connection to Israel.)

Both the Israeli embassy and the Kreisler family protested the cartoon. The cartoonist, Rolf Henn (who goes by the pen name, Luff) never apologized. Deputy editor Michael Mauerer told the Jerusalem Post he “regretted that feelings were offended,” but rejected accusations of anti-Semitism.

Luff

The third cartoon was published in November, on — of all days — the 75th anniversary of Kristallnacht. Similarly raising the poison angle, Badische Zeitung cartoonist Horst Haitzinger depicted a snail with a dove’s head on it’s way to Geneva for Iranian nuclear talks as Benjamin Netanyahu says into a cell phone, “I need pigeon and snail poisons.”

The cartoon triggered Germany’s third anti-Semitism uproar of the year. Neither Haitzinger nor the editors apologized.

Horst Haitzinger

The trifecta of demonizing images put a literal spin on the term poison pen, cementing German media’s place in the 2013 Dishonest Reporting Awards.

DRA-silhouette-25x253

Most Bullheaded Broadcasting Corp.: BBC

In March, UN investigators exonerated Israel for the death of 11-month-old Omar Misharawi during 2012′s Operation Pillar of Defense. Photos of Baby Omar being held by his father, Jihad Misharawi (himself a BBC video editor) became an iconic image of the conflict, a symbol of innocent babes killed by Israeli firepower.

Months afterwards, the UN concluded that Baby Omar had, in fact, been killed by a Palestinian rocket. To their credit, most Western papers picked up on the new findings. But despite the revelations, the BBC — Misharawi’s employer — continued waving its fists at reality, arguing that Israeli responsibility was still disputable. This headline demonstrates why BBC stands for Bullheaded Broadcasting Corp.

BBC

As then-Ambassador Michael Oren explained to the Washington Post about the photo’s significance:

“You have to understand that the media is as much of a battlefield for them as anything going on” on the ground, he said. “You are dealing with terrorist organizations that will exploit and manipulate the media. They know how the Western press works and how to use it to their advantage.”

DRA-silhouette-25x253Favorite Identity Crisis: Newseum

Mahmoud Al-Kumi and Hussam Salama

Mahmoud Al-Kumi (left) and Hussam Salama, Hamas operatives

Who exactly is a journalist? Newseum, a Washington D.C. museum of news, suffered an identity crisis earlier this year when it sought to pay tribute to 84 journalists killed in combat zones. Unfortunately, Newseum’s list of honorees included Mahmoud Al-Kumi and Hussam Salama, a pair of Hamas operatives “working” as cameramen for the terror group’s Al Aqsa TV.

At best, Al-Kumi and Salama were propagandists employed by a terror group; at worst, they were combatants adept at handling both cameras and Kalashnikovs. This was an ongoing disagreement between Israel and press groups like the Committee to Protect Journalists, which seemed to define journalists as simply anyone driving a car with the letters TV taped to the vehicle.

Newseum thought the better of it and wisely withdrew the two from its commemoration. Identity crisis resolved.

DRA-silhouette-25x253 Most Creative Self-Marketing: Fadi Arouri

Fadi Arouri

Fadi Arouri

Western readers can be forgiven for not being too familiar with the Palestinian anti-normalization campaign. The movement opposes the normalization of Israeli-Palestinian ties in any form — including politics, academia, sports, business, etc. It even managed to tie Mahmoud Abbas’s hands, but it doesn’t get any Big Media scrutiny (Forbes was a notable exception).

Fadi Arouri, a Ramallah-based photographer currently associated with China’s Xinhua news service, is one of the movement’s key figures. HonestReporting learned in July that Arouri inappropriately blurred the ethical lines between professional journalism and political activism. Specifically:

  1. Arouri organized a march of Palestinian journalists to a West Bank checkpoint so they could photograph each other scuffling with Israeli soldiers. (See the fatuous photo essay at Maan News.)
  2. Arouri organized a campaign against an International Press Freedom Day event in Ramallah simply because the event was sponsored by the US consulate.
  3. Arouri incited a crowd of Palestinians against another journalist who was interviewing people in Ramallah. HonestReporting learned that i24 correspondent Mohamed Najib had to leave in fear of his life.
  4. Arouri initiated a protest against the presence of Israeli reporter Yoram Cohen at a PA press conference.
  5. Arouri campaigned against the opening of an Israeli clothing store in Ramallah.

Thanks to Arouri and his cohorts, the anti-normalization campaign has overpowered the Palestinian Journalists Syndicate (PJS). And his shenanigans raise messy ethical questions the PJS would prefer ignoring.

DRA-silhouette-25x253 Most Bitter Medicine: The Lancet

The LancetWith rigorous standards and peer review, medical journals have a halo effect — anything they write about Israel and the Palestinians becomes accepted as fact. After all, the wider public isn’t in a position to identify or debunk misinformation.

So it was when The Lancet accused Israeli doctors of complicity in torturing Palestinians. The accusation was based on the death of Arafat Jaradat, a Palestinian prisoner who succumbed to a heart attack after Israeli medics spent nearly an hour trying to resuscitate him with CPR.

An Israeli autopsy found broken ribs and bruises on Jaradat’s chest, and The Lancet quoted the PA’s chief pathologist, Saber Aloul, who said the “bruising on the body was evidence of torture.” Fortunately, Doctors Against Racism and Anti-Semitism countered The Lancet’s bad medicine, pointing out that vigorous CPR almost inevitably causes rib fractures and bruising.

Shortly before the Dishonest Reporting awards went to press, The Lancet published its annual report on Palestinian health care. Among the contributions, HonestReporting debunked several reports including:

* * *

We thank our readers for their input. Watch this space as we announce later this week who readers selected as the overall 2013 Dishonest Reporting Award winner.

UPDATE: The New York Times was the big winner. See A Year of Biased Reporting: Why the New York Times Won.

Click here for why the NY Times won

(Image of Hass via YouTube/UCTV, Arouri via Vimeo/Arouri)

Return to page 1


Like what you just read? Sign up to get more:


  

Authors
Top
More in (1 of 658 articles)
IDNSfeat


Today's Top Stories 1. After days of wrangling, AFP/Times of Israel reports that Palestinian and European diplomats agreed to merge ...